Η πανδημία του Covid-19 έφερε στο προσκήνιο ακόμα πιο έντονα την ανάγκη των σύγχρονων επιχειρήσεων να βρίσκονται online και να μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες απομακρυσμένα ή να πουλάνε τα προϊόντα τους από e-shop. Ωστόσο αυτή η επανάσταση έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια και είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την πορεία της ψηφιακής επιχειρηματικότητας και τους πρωτοπόρους ψηφιακούς επιχειρηματίες, ώστε να αξιολογήσουμε και εμείς τι βήματα πρέπει να κάνει η δικιά μας μικρή ή ατομική επιχείρηση προς αυτή την κατεύθυνση.
Από που ξεκίνησαν όλα…
Τη δεκαετία του 2000, οι παγκόσμιες διαδικτυακές υπηρεσίες άρχισαν να μειώνουν σημαντικά το κόστος για την ίδρυση επιχειρήσεων, διευρύνοντας τις ευκαιρίες ανάπτυξης ιδεών γρήγορα και αποτελεσματικά. Η δημιουργία μιας ιστοσελίδας ηλεκτρονικού εμπορίου κάποτε κόστιζε σχεδόν 1 εκατομμύριο, αλλά τώρα το μόνο που χρειάζεται κανείς είναι πρόσβαση στο internet και μπορεί να φτιάξει μέχρι και μόνος του μία απλή ιστοσελίδα.
Την εξέλιξη αυτή ακολούθησε η έκρηξη της καινοτομίας με τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως. Το Facebook, το οποίο ιδρύθηκε από τον Mark Zuckerberg το 2003, στο δωμάτιο της φοιτητικής εστίας όπου διέμενε, μπορεί να αποτελεί το πρωτότυπο κοινωνικό δίκτυο, αλλά και οι millennials Pavel Durov και Yoshikazu Tanaka σε ηλικία περίπου 30 ετών κατάφεραν επίσης να δημιουργήσουν τεράστια κοινωνικά δίκτυα, με το VK στη Ρωσία και το SNS Gree στην Ιαπωνία, αντίστοιχα.
Παίζοντας στα δάχτυλα του χεριού τους τα «like» σε Facebook, Google, Skype, Twitter και Linkedin, οι ιδρυτές νέων επιχειρήσεων μπορούν να οργανώνουν οι ίδιοι κάθε εγχείρημα και σχέδιό τους. Είναι σαφές ότι αυτά τα νέα δεδομένα σηματοδότησαν την αλλαγή εποχής στις επιχειρηματικές δραστηριότητες και το μάρκετινγκ. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να δημιουργήσουν ένα διαδραστικό «προϊόν» και να απευθυνθούν σε μια τεράστια βάση καταναλωτών. Αυτό πλέον είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς κάθε επιχείρηση προσπαθεί να προσφέρει εξειδικευμένες υπηρεσίες για «παγκοσμιοτοπικούς» καταναλωτές, απευθυνόμενη δηλαδή σε τοπικές αγορές προσφέροντας μία παγκοσμιοποιημένη λύση.
Η νέα τάξη πραγμάτων
Η σημασία της ψηφιακής τεχνολογίας για την παγκόσμια οικονομία διαρκώς θα αυξάνεται. Σύμφωνα μια έρευνα της Accenture, έως και 10 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας για νέους θα μπορούσαν να δημιουργηθούν από την επόμενη γενιά των παγκόσμιων ψηφιακών επιχειρηματιών. Μεγάλες επιχειρήσεις κάνουν μεγάλο αγώνα για την κατάκτηση της καινοτομίας και πολλές πλέον εξαγοράζουν νεοφυείς επιχειρήσεις σε μια προσπάθεια να αναζωογονήσουν το τεχνολογικό και επιχειρηματικό τους μοντέλο.
Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις κάνουν βήματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, δημιουργώντας mobile εφαρμογές, αξιοποιώντας το IoT για να προσφέρουν λύσεις συνδεσιμότητας συσκευών και άλλων αντικειμένων όπως αυτοκίνητα σε ένα δίκτυο με σκοπό την ανταλλαγή και αξιοποίηση των δεδομένων τους και μπαίνοντας – όσες δεν έχουν ήδη μπει – στον κόσμο του e-commerce.
Στην Ελλάδα πολλές επιχειρήσεις είναι οικογενειακές, στις οποίες απασχολούνται έως και 3 γενιές. Ο επιχειρηματίας πρέπει να είναι διατεθιμένος να αξιοποιήσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα κάθε γενιάς από τη σοφία των παλιών μέχρι τις φρέσκιες ιδέες των νεότερων ώστε να εξελιχθεί και να επιβιώσει στη νέα τάξη πραγμάτων.
Ένας επιχειρηματίας σήμερα, οφείλει να είναι ενημερωμένος για τις τελευταίες εξελίξεις, να τις αξιολογεί και να αποκτά νέες δεξιότητες & γνώσεις ώστε να μπορεί να αξιοποιήσει τις τεράστιες δυνατότητες των μοντέλων ηλεκτρονικού επιχειρείν.
Ασφαλιστικό Tip: Και επειδή η έξυπνη επιχείρηση είναι η ασφαλισμένη επιχείρηση, με το Πρόγραμμα Ασφάλισης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της Generali τα καλύπτετε όλα – από το κτήριο έως το προσωπικό.Φροντίστε για το αύριο της επιχείρησής σας, σήμερα με το Business Dynamic.