Generali

Θόρυβος στα φρένα αυτοκινήτου: Που οφείλεται;

man-drives-car-and-looks-at-camera.jpg

Οι ασυνήθιστοι θόρυβοι συχνά αποτελούν ένδειξη βλάβης του οχήματος. Ωστόσο, μόνο οι ειδικοί μπορούν να εντοπίσουν την πηγή του προβλήματος με το αφτί. Το τρίξιμο κατά το φρενάρισμα μπορεί να οφείλεται σε φθαρμένα τακάκια, ενώ η αίσθηση ξυσίματος ίσως παραπέμπει σε πιο σοβαρά προβλήματα. Αν, λοιπόν, αναρωτιέστε πού οφείλεται ο ήχος που κάνουν τα φρένα του αυτοκινήτου σας, διαβάστε διάφορες πιθανές εξηγήσεις παρακάτω.

Γιατί το αυτοκίνητο κάνει θόρυβο στο φρενάρισμα;

Αρχικά, πρέπει να γνωρίζετε ότι το σύστημα πέδησης ενός οχήματος κανονικά δεν κάνει θόρυβο κατά τη χρήση του. Όμως, ένα φθαρμένο εξάρτημα μπορεί να παράγει προειδοποιητικούς θορύβους, που σηματοδοτούν την ανάγκη επισκευής. Ας δούμε αναλυτικότερα τους λόγους για τους οποίους το φρενάρισμα του αυτοκινήτου σας μπορεί να παράγει διαφόρων ειδών ήχους.

Φαγωγμένα τακάκια

Οι περισσότεροι κατασκευαστές έχουν επινοήσει έναν απλό τρόπο για να ειδοποιούν τον οδηγό όταν τα τακάκια των φρένων χρειάζονται αντικατάσταση. Εγκαθιστούν ένα μεταλλικό υλικό τριβής που ακουμπά στον δίσκο όταν το τακάκι είναι πολύ φαγωμένο. Έτσι, παράγεται ένας δυσάρεστος και διαπεραστικός ήχος, που θυμίζει τρίξιμο.

Τα πιο σύγχρονα οχήματα περιλαμβάνουν προειδοποιητική λυχνία που ανάβει στον πίνακα ελέγχου όταν είναι καιρός να αντικατασταθούν τα τακάκια.

Να θυμάστε: Αν τα τακάκια έχουν φαγωθεί πολύ, το όχημα χάνει μεγάλο μέρος της ικανότητας πέδησης. Για αυτό, συνιστούμε να επισκεφθείτε συνεργείο και να τα αλλάξετε το συντομότερο δυνατόν.

Φθαρμένος δίσκος φρένων

Αυτός ο ήχος μπορεί επίσης να οφείλεται σε φθορά των δίσκων φρένων του οχήματος. Καθώς μειώνεται το πάχος τους, το μέταλλο σχηματίζει μια προεξοχή που κάνει θόρυβο. Αυτός είναι πιο αμυδρός από εκείνον που κάνουν τα τακάκια και ακούγεται κυρίως κατά το φρενάρισμα με χαμηλή ταχύτητα –π.χ. πριν από διάβαση πεζών ή φανάρι.

▷ Χρήσιμο άρθρο: Έλεγχος Αυτοκινήτου: 5+1 πράγματα που πρέπει να προσέξετε

Κρυστάλλωση στα τακάκια ή τους δίσκους

Όταν το όχημα έχει εκτεθεί σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, τα τακάκια ή οι δίσκοι ίσως κρυσταλλώσουν, αποκτώντας ένα πολύ χαρακτηριστικό πορτοκαλί χρώμα. Καθώς μεταβάλλονται οι ιδιότητες του υλικού, προκαλείται τρίξιμο στα φρένα, το οποίο αποτελεί ένδειξη ότι χρειάζονται αλλαγή.

Σημαντικό: Ο έλεγχος και η αντικατάσταση στα τακάκια και τις δισκόπλακες γίνονται εύκολα, αλλά ίσως έχουν υψηλό κόστος.

Γδαρμένοι δίσκοι

Κατά την οδήγηση, η τριβή ανάμεσα στα τακάκια και τους δίσκους προκαλεί μικρές ανωμαλίες οι οποίες προκαλούν θορύβους και δονήσεις. Αυτά τα στοιχεία δηλώνουν ότι καλό θα ήταν να εγκατασταθούν καινούργιοι δίσκοι.

Συσσωρευμένη βρομιά

Το σύστημα πέδησης μπορεί να μαζέψει ακαθαρσίες, όπως σκόνη, άμμο ή πετραδάκια. Ένας καλός καθαρισμός των εξαρτημάτων αρκεί για να προλάβει τυχόν προβλήματα.

Διαβάστε και αυτό: Συμβουλές για ασφαλή οδήγηση σε βροχή, ομίχλη, αστραπές & χιόνι

Υγρασία

Παρκάρετε συχνά στον δρόμο τον χειμώνα; Η υγρασία και το κρύο επιταχύνουν τη φθορά των εξαρτημάτων του οχήματος. Ο θόρυβος κατά το φρενάρισμα του αυτοκινήτου μπορεί να οφείλεται στην έκθεσή του σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Μεγάλο διάστημα σε ακινησία

Το πέρασμα του χρόνου είναι αμείλικτο και για τα οχήματα που περνούν πολύ καιρό σε ένα γκαράζ. Είναι πάντα καλή ιδέα να τα βγάζετε στον δρόμο πού και πού, για να διατηρούνται σε καλή λειτουργική κατάσταση τα διάφορα μηχανικά εξαρτήματα. Αν, λοιπόν, έχετε αφήσει το αυτοκίνητό σας ακίνητο στο γκαράζ για μήνες, προτείνουμε να το πάτε σε συνεργείο για έλεγχο.

Υπερβολική χρήση των φρένων

Μερικοί οδηγοί χρησιμοποιούν υπερβολικά τα φρένα όταν οδηγούν. Η απότομη επιτάχυνση και η επιθετική οδήγηση συνοδεύονται αναγκαστικά με περισσότερο και εντονότερο φρενάρισμα. Σε αυτήν την περίπτωση, δοκιμάστε να οδηγείτε πιο ήρεμα, προβλέποντας τους επόμενους ελιγμούς. Επίσης, αν το αυτοκίνητο έχει μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, μπορείτε να αξιοποιείτε το λεγόμενο «φρένο του κινητήρα» –επιλέγοντας, δηλαδή, χαμηλότερη σχέση στο κιβώτιο.

▷ Σας ενδιαφέρει: 7 συμβουλές για οικονομική οδήγηση

Λάθος τοποθετημένα ή καινούργια τακάκια

Τα νέα τακάκια συνήθως είναι τυλιγμένα με προστατευτική μεμβράνη, την  οποία καμιά φορά ο μηχανικός ξεχνά να αφαιρέσει πριν από την τοποθέτησή τους. Αυτό μπορεί να προκαλέσει θόρυβο κατά το φρενάρισμα.

Άλλες φορές, τα νέα τακάκια χρειάζονται «στρώσιμο». Άρα, είναι φυσιολογικό να ακούγεται τρίξιμο στα φρένα στα πρώτα χιλιόμετρα χρήσης. Συνήθως, υποχωρεί σε λίγες μέρες. Σε περίπτωση αμφιβολίας, όμως, ρωτήστε τον μηχανικό.

Ελλιπής λίπανση

Ο θόρυβος κατά το φρενάρισμα του αυτοκινήτου ίσως οφείλεται σε ανεπαρκή λίπανση στην πλάκα στήριξης του τακακιού. Αυτό το σημείο χρειάζεται ειδικό γράσο, το οποίο πρέπει να χρησιμοποιήσει σε επαρκή ποσότητα ο μηχανικός. Σε αυτήν την περίπτωση, παρότι ο ήχος είναι ενοχλητικός, δεν είναι δηλωτικός σοβαρού προβλήματος.

Τύποι θορύβου φρένων

Πρέπει να έχετε τον νου σας και να απευθυνθείτε σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο αν ακούσετε τους εξής θορύβους:

Συχνές ερωτήσεις

Γιατί τρίζουν τα φρένα;

Τρίξιμο από τα φρένα συνήθως εμφανίζεται όταν τα τακάκια έχουν φθαρεί και τα μεταλλικά τμήματά τους τρίβονται στις δισκόπλακες, προκαλώντας έναν δυσάρεστο, υψίσυχνο ήχο σαν σφύριγμα.

Πόσο διαρκεί ένα τακάκι φρένων;

Τα τακάκια έχουν ωφέλιμο χρόνο ζωής περίπου 50.000 χιλιόμετρα υπό κανονικές συνθήκες, τον οποίο μπορεί να συντομεύσει η επιθετική οδήγηση με κατάχρηση των φρένων.

Γιατί ακούγεται ξύσιμο κατά το φρενάρισμα;

Αν ακούτε ήχο σαν σύρσιμο ή ξύσιμο, ίσως έχουν φθαρεί τα τακάκια ή οι δίσκοι.

Ένας ασυνήθιστος ήχος ίσως αποτελεί την πρώτη ένδειξη σοβαρής δυσλειτουργίας σε ένα όχημα. Επομένως, μην αμελήσετε να επισκεφθείτε συνεργείο με εξειδικευμένο προσωπικό. Θα πρέπει να γίνουν οι προβλεπόμενοι έλεγχοι.

Exit mobile version