Generali

Ποιες επαγγελματικές δεξιότητες έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση;

Υπολογίζεται ότι 82% των εργοδοτών στην Ελλάδα δυσκολεύονται να βρουν εργαζομένους με εξειδικευμένες δεξιότητες. Σε αυτό το άρθρο, κοιτάζουμε ποιες δεξιότητες αναζητούν οι εταιρίες το 2024 και πώς να τις αποκτήσετε, ώστε να έχετε καλύτερες προοπτικές, να εντυπωσιάσετε τους ανωτέρους σας και να γίνετε πολύτιμο μέλος του προσωπικού.

Ποιες είναι οι πιο περιζήτητες δεξιότητες για το 2024;

Παγκοσμίως, όλο και περισσότερες εταιρίες προσλαμβάνουν δίνοντας προβάδισμα στις δεξιότητες και τα ταλέντα παρά σε τυπικά προσόντα όπως πτυχία. Σύμφωνα με μελέτες, όσοι εργαζόμενοι τοποθετούνται σε θέσεις που ανταποκρίνονται στις δεξιότητές τους είναι πιο χαρούμενοι και παραμένουν στις θέσεις αυτές για μεγαλύτερο διάστημα. Ποιες δεξιότητες, όμως, αναζητούν οι εργοδότες;

Hard Skills

Hard Skills είναι όσες δεξιότητες αποκτώνται μέσω της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της επαγγελματικής εμπειρίας. Συνήθως, αφορούν ορισμένο ρόλο και μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο διδασκαλίας και μάθησης. Αυτό σημαίνει, δηλαδή, ότι μπορούν να αποδειχθούν και να μετρηθούν με απλό τρόπο. Παραδείγματα τέτοιων δεξιοτήτων είναι η ικανότητα σύνταξης κώδικα υπολογιστή και η ικανότητα συνεννόησης σε μια ξένη γλώσσα.  

Το τρίτο τρίμηνο του 2023, οι προσλήψεις ατόμων με δεξιότητες πληροφορικής στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 39%. Σε έρευνα του LinkedIn διαπιστώθηκε ότι οι δεξιότητες στην ανάπτυξη και τη μηχανική λογισμικού είναι ιδιαίτερα πολύτιμες –ιδίως η γνώση SQL, Python, Java, Javascript, η εξοικείωση με την υπολογιστική νέφους και την ανάλυση δεδομένων.

Άλλο ένα σημαντικό ποσοστό εταιριών αναζητούν δεξιότητες στις πωλήσεις και το μάρκετινγκ. Για το μάρκετινγκ, ιδιαίτερα επιθυμητά είναι η ειδίκευση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στο ψηφιακό μάρκετινγκ, στη στρατηγική και τη διαφήμιση. Για τις πωλήσεις, στο επίκεντρο βρίσκονται η εξυπηρέτηση πελατών, η διαχείριση πελατειακών σχέσεων και η διαχείριση λογαριασμών. Στην πραγματικότητα, είναι πολλές οι εταιρείες που προσλαμβάνουν άτομα για θέσεις επικοινωνίας και επαφής με τους πελάτες.

Soft Skills 

Τα soft skills, είναι οι λεγόμενες και «ανθρωποκεντρικές» δεξιότητες, οι οποίες εστιάζουν στις κοινωνικές και διαπροσωπικές δεξιότητες, στα γνωρίσματα του χαρακτήρα και στη νοοτροπία. Τέτοιες δεξιότητες είναι η διαχείριση χρόνου, η αξιοπιστία και η προτίμηση της ομαδικής ή της ατομικής εργασίας.

Αυτές οι δεξιότητες καθίστανται ολοένα σημαντικότερες για τις εταιρείες –ιδίως το ηγετικό προφίλ και η διαχείριση, η επικοινωνία και η ομαδική εργασία. Σχεδόν ένα τρίτο των εταιριών αναζητούν άτομα που είναι αξιόπιστα και πειθαρχημένα, ενώ η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων, η ανθεκτικότητα και η προσαρμοστικότητα εκτιμώνται από το ένα τέταρτο και πλέον των επιχειρήσεων παγκοσμίως.

Γιατί είναι τόσο σημαντικές αυτές οι δεξιότητες;

Παγκόσμια γεγονότα, όπως η άνοδος του ΑΙ, μεταβάλλουν τον τρόπο εργασίας και ζωής των ανθρώπων, δημιουργώντας παράλληλα οικονομική αβεβαιότητα, αυξανόμενες τιμές και πληθωρισμό. Όλα αυτά πιέζουν τις εταιρείες να προσαρμοστούν γρήγορα και να εξελιχθούν, με αποτέλεσμα πλέον να αναζητούν νέες δεξιότητες, οι οποίες θα τις βοηθήσουν να αντεπεξέλθουν σε αυτές τις προκλήσεις.

Από την άλλη, οι εργαζόμενοι νιώθουν πολύ πιο άνετα να εργάζονται εξ αποστάσεως. Πολλοί μοιράζουν το ωράριό τους μεταξύ γραφείου και σπιτιού. Οι διά ζώσης αλληλεπιδράσεις μειώνονται, καθώς ολοένα περισσότερες συσκέψεις διεξάγονται διαδικτυακά. Έτσι, οι εταιρίες χρειάζονται άτομα ικανά στην επικοινωνία, αξιόπιστα και πειθαρχημένα, που θα μπορούν να εργάζονται παραγωγικά από το σπίτι τους.

Καθώς περνάμε όλο και περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο, τόσο για τη δουλειά όσο και για την ψυχαγωγία μας, οι εταιρίες χρειάζεται να προσφέρουν –στους πελάτες αλλά και στους εργαζομένους τους– προϊόντα και υπηρεσίες που να ανταποκρίνονται σε αυτήν τη ζήτηση. Συνεπώς, η εξειδίκευση στην πληροφορική, τα δεδομένα και το ψηφιακό μάρκετινγκ αποδεικνύονται πολύ σημαντικά, αφού επιτρέπουν στις εταιρείες να συμβαδίζουν με την εποχή και να ανταποκρίνονται στην ψηφιακή πραγματικότητα.  

Η πανδημία και η οικονομική αβεβαιότητα έχουν αυξήσει το στρες και το άγχος, καθώς οι άνθρωποι ανησυχούν για την κατάσταση των οικονομικών και της υγείας τους. Οι εταιρείες χρειάζονται επιδέξιους ηγέτες και διευθυντές, που θα εμπνέουν εμπιστοσύνη και θα προσφέρουν κίνητρο στους συναδέλφους τους παρά τους αντίξοους καιρούς. Επίσης, χρειάζονται ανθρώπους με δημιουργική σκέψη, που θα μπορούν να επιλύουν προβλήματα, και ανθρώπους που προσαρμόζονται εύκολα και είναι αποτελεσματικοί στην εργασία τους υπό συνθήκες πίεσης.

4 τρόποι απόκτησης νέων δεξιοτήτων

Έχοντας τόσες δεξιότητες προς απόκτηση, ίσως είναι δύσκολο να αποφασίσετε σε ποιες να εστιάσετε. Ξεκινήστε κατανοώντας τις υπάρχουσες δεξιότητές σας. Σκεφτείτε ποιες απολαμβάνετε περισσότερο, ποιες είναι πιο συναφείς με την τωρινή ή την επιθυμητή θέση εργασίας σας και ποιες επιθυμείτε να βελτιώσετε. Διαβάστε αγγελίες εργασίας, για να κατανοήσετε ποιες δεξιότητες έχουν ζήτηση και ρωτήστε τον προϊστάμενό σας ποιες δεξιότητες κρίνει πως λείπουν από την ομάδα σας. Αφού καταλήξετε σε ένα σύνολο δεξιοτήτων, μπορείτε να τις κάνετε κτήμα σας και να βελτιωθείτε με τέσσερις τρόπους.

1. Παρακολουθήστε μαθήματα online

Υπάρχουν πολλές διαδικτυακές πλατφόρμες που προσφέρουν μαθήματα, ακόμη και δωρεάν. Κοιτάξτε το edX, όπου μπορείτε να αποκτήσετε πτυχία μέσω Διαδικτύου ή να παρακολουθήσετε δωρεάν κύκλους μαθημάτων σε πλήθος θεμάτων, από προγραμματισμό μέχρι αρχιτεκτονική και blockchain. Το LinkedIn Learning επίσης προσφέρει πρόσβαση σε 16.000 και πλέον διαδικτυακούς κύκλους μαθημάτων, με δωρεάν δοκιμή για 1 μήνα.

2. Αναζητήστε ενδοεταιρικές ευκαιρίες κατάρτισης

Πολλές εταιρείες επενδύουν σε προγράμματα κατάρτισης και κύκλους μαθημάτων, με τα οποία οι εργαζόμενοι μπορούν να μάθουν νέες δεξιότητες. Ερευνήστε τι είδους μαθήματα προσφέρονται στην εταιρεία σας. Αν δεν υπάρχει τίποτε, θα μπορούσατε να ανατρέξετε σε εξωτερικούς πόρους –για παράδειγμα στο Udemy– και να ζητήσετε από την εταιρεία να καλύψει το κόστος.

3. Παρακολουθήστε τα νέα του κλάδου

Αποκτήστε συνδρομή σε μέσα ενημέρωσης του κλάδου, για να μαθαίνετε όλες τις εξελίξεις στον τομέα σας. Έτσι, θα κατανοείτε τις προκλήσεις του κλάδου, θα βλέπετε πώς ανταποκρίνονται οι εταιρείες και θα ενημερώνεστε για καινοτομίες και αναδυόμενες τάσεις. Παράλληλα, θα διαπιστώνετε ποιες δεξιότητες βρίσκονται σε μεγαλύτερη ζήτηση και ποιες πρόκειται να καταστούν περισσότερο σημαντικές μελλοντικά.

4. Διαβάστε, διαβάστε, διαβάστε

Διαβάστε βιβλία από γνωστά ονόματα του χώρου σας. Για παράδειγμα, ο Seth Godin, πολύ γνωστός στον κλάδο του μάρκετινγκ, έχει γράψει τα περίφημα βιβλία Αυτό είναι το μάρκετινγκ και Η δημιουργικότητα είναι επιλογή. Επίσης, υπάρχει το βιβλίο Πώς να πουλάτε οτιδήποτε σε οποιονδήποτε του Joe Girard, το οποίο προσφέρει πολύτιμες γνώσεις σε όσους απασχολούνται στον κλάδο των πωλήσεων.

Πώς να δείξετε την αξία σας

Είναι άλλο πράγματα να αποκτάτε δεξιότητες και άλλο να τις επιδεικνύετε. Αφού ολοκληρώσετε διαδικτυακά μαθήματα ή εκπαιδεύσεις, παραθέστε τα στο προφίλ σας στο LinkedIn και ενημερώστε την ενότητα «Skills» ώστε να προσθέσετε τις νέες σας δεξιότητες. Στον χώρο εργασίας, ο καλύτερος τρόπος για να τις κάνετε εμφανείς είναι να τις αξιοποιήσετε στην πράξη. Δηλώστε εθελοντική συμμετοχή σε νέα έργα ή εργασίες που χρειάζονται τις εν λόγω δεξιότητες, αναζητήστε ενεργητικά ανατροφοδότηση απόδοσης από τους προϊσταμένους σας και μην φοβηθείτε να προτείνετε βελτιώσεις σε υπάρχουσες διαδικασίες.

Η εκμάθηση και η βελτίωση δεξιοτήτων θα σας ωφελήσει σε όλη τη σταδιοδρομία σας, αυξάνοντας την αξία σας και διασφαλίζοντας ότι θα συμβαδίζετε με τις εξελίξεις. Μάλιστα, πολλές εταιρείες θεωρούν την προθυμία μάθησης νέων δεξιοτήτων ως μια από τις σημαντικότερες ποιότητες ενός εργαζομένου. Έτσι, ακόμη και αν σήμερα δεν έχετε όσες δεξιότητες χρειάζονται, είναι σημαντικό να δείξετε ότι φιλοδοξείτε να τις αποκτήσετε.

Exit mobile version