Ο κ. Τ. Βασιλόπουλος μιλά για τα “έξυπνα” αυτοκίνητα και τα telematics,
Περιοδικό Ασφ. Αγορά, Σεπτέμβριος 2016, τεύχος 466
Οι πρόσφατες εξελίξεις στην τεχνολογία των αυτοκινήτων, που επιτρέπουν οδήγηση χωρίς οδηγό (αυτόνομα – συνδεδεμένα οχήματα), αναμένεται να αλλάξουν και το τοπίο της ασφάλισης. Ήδη, η πραγματικότητα που δημιουργείται έχει αρχίσει να απασχολεί τους ασφαλιστές στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως.
Πώς (και αν) προσεγγίζει η ελληνική ασφαλιστική αγορά και ειδικότερα η εταιρεία σας το θέμα της ασφάλισης των “έξυπνων” αυτοκινήτων και της αξιοποίησης των telematics; Πόσο κοντά μας είναι και πώς θα μας επηρεάσει ως καταναλωτές και εταιρείες;
Τα έξυπνα αλλά και τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα (connected cars) αποτελούν, τόσο παγκοσμίως όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μια πραγματικότητα και όχι ένα μελλοντικό σενάριο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατη έρευνα καταναλωτών της Τowers Watson από επτά χώρες της ευρωπαϊκής αγοράς (Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία), πάνω από το 60% των καταναλωτών εξέφρασε υψηλό ενδιαφέρον για την αγορά ασφάλισης η οποία θα συνδέεται με τα telematics, ειδικά εάν αυτή επιφέρει κάποια προνομιακή διαχείριση ή τιμολόγηση προς τους καταναλωτές. Αντίστοιχα, έρευνα της BIBA (British Insurance Brokers Association*) στις αρχές του 2016 έδειξε αύξηση κατά 40% των ασφαλίσεων αυτοκινήτων που συνδέονται με τα telematics. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η είσοδος της έξυπνης τεχνολογίας στην ασφαλιστική αγορά έχει αρχίσει ήδη να αλλάζει πολλά δεδομένα και να διαμορφώνει νέα καταναλωτικά ήθη.
Ο Όμιλος Generali είναι από τους πρώτους ασφαλιστικούς ομίλους στην Ευρώπη που εισήλθε στον χώρο των telematics, στον οποίο δραστηριοποιείται από το 2011, κατέχοντας ηγετική θέση. H διάθεση των προϊόντων telematics ξεκίνησε αρχικά από την Ιταλία και σήμερα έχει επεκταθεί και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες όπως Γερμανία, Ισπανία, Ελβετία, Γαλλία και άλλες. Ο μέχρι σήμερα απολογισμός μετρά 1.000.000 συναφθέντα συμβόλαια στην Ευρώπη και δεδομένης της εμπειρίας και τεχνογνωσίας, ο Όμιλος προχώρησε τον Ιούλιο του 2015 σε εξαγορά της MyDrive Solutions.
Πρόκειται για κορυφαία νεοφυή εταιρία τεχνολογίας η οποία εξειδικεύεται στα data analytics και την αξιοποίησή τους στην αγορά ασφάλισης αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα, η MyDrive χρησιμοποιεί δεδομένα τα οποία συλλέγονται από διάφορες τεχνολογικές εφαρμογές και συσκευές. Η καταμέτρηση και η ανάλυση αυτών των στοιχείων μπορεί και «μετρά» ουσιαστικά, την ανθρώπινη συμπεριφορά και τις συνήθειες των οδηγών, δημιουργώντας έτσι το μοναδικό τους προφίλ.
H είσοδος της Generali σε αυτόν τον κλάδο φέρνει την εταιρεία ακόμη πιο κοντά στους πελάτες της, οι οποίοι αναζητούν προϊοντικές λύσεις, ειδικά προσαρμοσμένες στο προφίλ και στις ανάγκες τους, που να είναι βασισμένες στην ψηφιακή τεχνολογία. Λαμβάνοντας υπόψη τη διείσδυση της τεχνολογίας και στην ελληνική αγορά, αναμένεται ότι οι ασφαλιστικές αυτές λύσεις δεν θα αργήσουν να είναι πλέον προσβάσιμες και για τους ασφαλισμένους της Generali Ελλάδος. Στόχος μας άλλωστε είναι να μπορούμε να προσαρμοζόμαστε άμεσα στις ανάγκες των καταναλωτών, και να μπορούμε να προσφέρουμε εξελιγμένες και ποιοτικές ασφαλιστικές λύσεις.
Τι διαφορές στην προσέγγιση της ασφάλισης αυτοκινήτου μέσω των telematics πιστεύετε ότι θα υπάρξουν;
Η συνεχής ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει επηρεάσει αντίστοιχα και τις δυνατότητες που τα telematics μπορούν να παρέχουν σε εταιρείες και ασφαλισμένους. Τα 1ης γενιάς προϊόντα telematics βασίζονταν σε μια επαναστατική, αλλά πιο περιορισμένη λογική, τύπου «Pay per Use», δηλαδή στην διαμόρφωση μιας τιμολογιακής πολιτικής βασισμένη στη συχνότητα χρήσης ενός αυτοκινήτου. Πλέον, τα telematics έχουν εισέλθει σε μια νέα εποχή, προσφέροντας αναβαθμισμένες δυνατότητες προσέγγισης και κατανόησης του καταναλωτή. Με την χρήση των smart phones, αποκτούν μεγαλύτερη ευελιξία στην εφαρμογή τους και επιτρέπουν μια πιο ποιοτική αντιμετώπιση και διαφοροποίηση του πελάτη, καταμετρώντας πλέον όχι τη συχνότητα χρήσης του αυτοκινήτου, αλλά την οδηγική συμπεριφορά του οδηγού.
Σε αυτή τη λογική, η επανάσταση των telematics πρόκειται να οδηγήσει στην υλοποίηση της υπόσχεσης της Ασφάλισης προς το ασφαλιζόμενο κοινό, που δεν είναι άλλη από το να παρέχει εξατομικευμένες λύσεις. Για να το πετύχουμε όμως αυτό, είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε ουσιαστικά τους πελάτες μας, τις ανάγκες, τις συνήθειες και τη συμπεριφορά τους. Τα telematics μας δείχνουν τον δρόμο και μας βοηθούν να δημιουργήσουμε tailor-made προϊόντα. Επιπλέον, η εφαρμογή τους, σύμφωνα με τους αναλυτές και τα μέχρι τώρα δεδομένα, θα οδηγήσει στην υιοθέτηση καλύτερων οδηγικών συνηθειών από πλευράς των ασφαλισμένων.
Η αξιοποίηση αυτής της τεχνολογίας εκτιμάται ότι θα αποφέρει αμοιβαίο όφελος σε πελάτες και ασφαλιστικές εταιρίες, αφού θα συμβάλει στη μείωση των ατυχημάτων, οπότε και στη μείωση των ζημιών και του κόστους των αποζημιώσεων. Συγχρόνως, αποτελεί ένα προγνωστικό δείκτη της οδηγικής συμπεριφοράς, ενθαρρύνοντας τη βελτίωση της, μέσω της χρήσης της ορθότερης επιτάχυνσης συμβάλλοντας έτσι στην προστασία του περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση πόρων και την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Τέλος, θα οδηγήσει σε μια στενότερη αλληλεπίδραση του πελάτη με την εταιρία, η οποία θα βασίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα που θα μπορούν να αξιοποιούνται προς όφελός του.
Εν ολίγοις, η ενεργοποίηση της έξυπνης τεχνολογίας και των δεδομένων θα αυξήσει το επίπεδο ικανοποίησης του πελάτη, θα κάνει τη σχέση του με αυτήν ακόμη πιο διάφανη και ουσιαστική. Σε αυτήν την κατεύθυνση, ο Όμιλος Generali συνεργάζεται με ερευνητικούς φορείς και αναπτύσσει τις κατάλληλες υποδομές, ώστε η προσφορά εξατομικευμένων λύσεων (στον κλάδο του αυτοκινήτου αλλά και της ζωής, μέσω του προγράμματος Υγείας Vitality που συλλέγει δεδομένα καταναλωτών και τους επιβραβεύει για την υιοθέτηση υγιεινού τρόπου ζωής), οι οποίες θα βασίζονται στη χρήση των Big Data, να γίνει σύντομα πραγματικότητα. Στο άμεσο μέλλον και το ελληνικό κοινό θα έχει πρόσβαση σε αυτές τις καινοτόμες λύσεις και αυτό δεν είναι απλώς μια υπόσχεση, αλλά ένα στρατηγικό πλάνο προς εφαρμογή.
(Έρευνα BIBA* https://www.insurancejournal.com/news/international/2016/03/15/401775.htm)